Τετάρτη 3 Ιουλίου 2019

Μέσα μαζικής ενημέρωσης και πολιτική


                                                                               


Johann Heinrich Wilhelm Tischbein (1751–1829). Ο Διογένης με το λυχνάρι του ψάχνει έντιμους ανθρώπους

Πώς φτάσαμε έως εδώ; Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης έχουν μετεξελιχθεί σ' ένα δεύτερο κοινοβούλιο από άποψη ιεράρχησης των θεσμών, αλλά τελικά από άποψη ουσίας είναι το κατεξοχήν κοινοβούλιο.

Κι αυτό συμβαίνει και στη χώρα μας όπου η Βουλή βρίσκεται, λόγω της γενικής χαμηλής στάθμης του πνευματικού και πολιτικού επιπέδου των μαζών, σε κάποια απόσταση από το πλήθος.

Βεβαίως τα μέσα ενημέρωσης δεν νομοθετούν, αλλά παρά ταύτα νομοθετούν εμμέσως.

Η πίεσή τους στην πολιτική είναι τόσο μεγαλύτερη, όσο μικρότερη είναι η πολιτική παράδοση των κομματικών οργανισμών και η επιρροή τους τόσο αποφασιστικότερη, όσο ασταθής είναι ο ιδεολογικός σκελετός των πολιτικών κομμάτων.

Σε χώρες όπου υφίστανται κόμματα αρχών με ιστορία πολυετή και με ρίζες βαθιές στη συνείδηση των μαζών, τα μέσα ενημέρωσης υπόκεινται μάλλον στα κόμματα.

Στην αντίθετη περίπτωση, υπέρκεινται των κομμάτων όταν αυτά είναι σχηματισμοί των περιστάσεων, με συμμιγείς κοινωνικές τάσεις, ακαθόριστες κατευθύνσεις και με τον πολιτικό καιροσκοπισμό ως πρόγραμμα επιβίωσης.

Αλλά, ανεξάρτητα από αυτή ή εκείνη την επιρροή των μέσων μαζικής ενημέρωσης, γεγονός παραμένει ότι η επίδρασή τους επί της κοινής γνώμης είναι σημαντική και η δημιουργία των πολιτικών ρευμάτων είναι περισσότερο έργο των μέσων ενημέρωσης παρά αυτών τούτων των πολιτικών κομμάτων.

Η προέχουσα θέση των μέσων ενημέρωσης στην πολιτική ζωή ενός τόπου, τους προσπορίζει και ευθύνες επίσης καίριες.

Είναι εύλογο να λεχθεί ότι η πολιτική εξυγίανση σ’ ένα τόπο αρχίζει από τα μέσα ενημέρωσης από την εξυγίανση των μέσων ενημερωσης.

Μέσα ενημέρωσης διεφθαρμενα, ασύδοτα, εθνικώς ανεύθυνα, αδίστακτα, έχουν ως ομόζυγο πολιτική και πολιτικούς χαρακτηριζομένους από την ίδια φαυλότητα.
Διότι και όταν συμβεί να μην είναι τα μέσα ενημέρωσης θα τους κάμουν να είναι.

Ο πολιτικός, ως επαγγελματίας, εξαρτά τη συνέχιση του επαγγέλματός του από την έγκριση του λαού, είναι υποχρεωμένος να παίρνει υπόψη του τα μέσα ενημέρωσης, δηλαδή τη δύναμη που μπορεί να του στρατολογήσει οπαδούς και να του στείλει ψηφοφόρους στην κάλπη.

Από τη στιγμή που συναφθεί αυτό το άγραφο συμβόλαιο μεταξύ πολιτικού και μέσων ενημέρωσης, ο πολιτικός είναι χρεώστης τους και σε τελευταία ανάλυση εξαρτημένος.

Κι όταν ακόμα αυτή η εξάρτηση δεν είναι άμεση και εμφανής, είναι οπωσδήποτε έμμεση και κατά κάποιο τρόπο πανικόβλητη.

Η παντοδυναμία των μέσων ενημέρωσης μπορεί να είναι αγαθό μέγα, αλλά και κακό μεγαλύτερο. Εξαρτάται από την ποιότητά τους. 

Θα πει κανείς όμως ότι η ποιότητα των μέσων ενημέρωσης θα εξαρτηθεί από την ποιότητα της κυριαρχούσης πολιτικής. Φαύλος κύκλος. Αλλά σ’ αυτόν τον φαύλο κύκλο υπάρχει μια αρχή, όπου μπορεί κανείς να σταθεί για να επιχειρήσει την εξυγίανση και των δυο μεγεθών που δεσπόζουν της ζωής μιας κοινωνίας.


Η εξυγίανση των μέσων ενημέρωσης δεν είναι υπόθεση της πολιτείας. Είναι υπόθεση του κοινού. Κι εδώ σταματώ διότι ο φαύλος κύκλος συνεχίζεται…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου